1. Kini lambakan barangan atau produk haram bagi ummat Islam kian bertambah malah semakin membimbangkan ummat Islam . Lebih malang terdapat produk yang menggunakan logo halal secara palsu.
2. Fenomena ini mencetus kekeliruan dan memerangkap ummat Islam dalam persaingan dunia perniagaan yang tidak bertanggungjawab .
3. Selain tindakan tegas dan penguatkuasaan secara serius perlu dilakukan oleh pihak kerajaan dan berkuasa agama seperti JAKIM , pihak berwajib ini juga mesti berani untuk mengisytiharkan produk - produk haram di pasaran agar tidak mengelirukan ummat Islam .
4. Setelah rakyat dididik dengan logo halal untuk menarik masyarakat pengguna agar mengambil dan menggunakan barangan halal , saya kira menjadi satu kewajipan juga bagi pihak kerajaan dan berkuasa agama mendidik rakyat dengan logo Haram untuk menjauhkan masyarakat ummat Islam dari mengambil dan menggunakan barangan haram .
5. Sebelum ini , telah banyak kali kita dengar pihak tertentu memalsukan logo halal untuk melariskan jualan mereka justeru mereka melihat logo halal boleh menarik orang untuk membeli barangan mereka biarpun tidak menepati piawaian barangan halal , sementara pihak JAKIM tidak mempunyai skuad yang memadai untuk membuat pemantauan yang serius.
6. Saya jangka , andainya JAKIM mengisytiharkan produk - produk tertentu yang tidak menepati piawaian halal sebagai produk tidak halal atau haram dan mewajibkan mereka menampal logo Haram jika mereka berkeras juga untuk menjual produk tersebut , peluang untuk lambakan barangan haram dipasaran akan menjadi lebih kecil . Pasti tiada siapa yang akan membeli barangan yang dilekatkan logo Haram jika mereka benar - benar mahu mencari produk halal di pasaran.
7. Sebahagian besar pengguna tidak mampu untuk mengenali dan mengetahui kod - kod barangan yang haram seperti produk yang mempunyai gelatin dan sebagainya termasuk produk haram yang diimport dari Israel. Kod - kod barangan yang mengandungi bahan - bahan haram hendaklah diganti dengan logo Haram .
8. Jika logo Haram dapat dikuatkuasa , maka mudahlah bagi JAKIM yang selalu menyatakan bahawa mereka mengalami kekurangan tenaga untuk memantau , justeru produk haram ini tidaklah sebanyak produk halal di pasaran .
9. Risiko pemalsuan logo Haram juga mungkin lebih kecil berbanding pemalsuan logo halal . Lantaran logo halal menarik perhatian pengguna sementara logo haram tentunya menjauhkan pengguna .
10. Kaedah Islam , asal sesuatu perkara [ produk ] ialah halal kecuali telah datang nas yang jelas mengharamkannya atau produk itu bercampur dengan bahan dan unsur haram . Ertinya yang haram ini jumlahnya jauh lebih kecil dari jumlah produk yang halal . Sepatutnya yang haram itulah diletakkan logonya iaitu Logo Haram bukan logo halal .
Ustaz Nasrudin Hassan at Tantawi,
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.
http://episodeperjuangan.blogspot.com/
Thursday, July 29, 2010
Thursday, July 22, 2010
Standard Halal MS 2400:2010 Halalan-Toyyiban Assurance Pipeline
Bismillahirrahmanirrahim…
Alhamdulillah Malaysia telah melangkah setapak lagi kehadapan apabila Perdana Menteri Malaysia telah melancarkan standard halal terbaru yang menyentuh aspek logistic dan pergudangan. Dengan hadirnya standard halal terbaru ini (selepas ini akan disebut sebagai Halal-TAP) akan melengkapkan sistem rangkaian pengedaran makanan halal yang mana sebelum ini mana-mana pemain industry logistic,pergudangan dan peruncitan (selepas ini akan disebut WLR) jika ingin mendapatkan sijil halal hanya berpandukan kepada standard MS1500:2009 yang mana standard ini hanya sesuai digunakan bagi industri pengeluaran makanan sahaja.
Di Malaysia, sekurang-kurangnya 3 buah syarikat yang telah mendapat persijilan halal iaitu Kontena Nasional (JAKIM), MISC (HDC/JAKIM) dan Cold Chain Network (Ci Certification) dan ketiga-tiga syarikat ini sepanjang pengetahuan penulis menggunakan garis panduan halal yang sedia ada beserta manual halal khas yang disediakan oleh JAKIM (sila betulkan jika maklumat tidak tepat)
Hadirnya Halal-TAP ,proses meng’halalkan’ industry W&L ini akan berkembang rancak dan hasilnya rantaian makanan halal yang lengkap akan wujud,bermulanya dari ladang/kilang ke tempat penyimpanan,pengedaran,peruncitan dan akhirnya selamat sampai ke pada tangan konsumer.
Standard MS2400:2010, berasaskan prinsip Halalan Toyyiban yang bukan saja memberi tumpuan kepada ciri halal tetapi juga bersih dan selamat bagi seluruh keperluan dalam rantaian proses pengangkutan, pergudangan sehinggalah kepada peruncitan.
Selain komponen Syariah, standard MS2400:2010 turut menggabungkan ciri standard dan prinsip pengurusan berkualiti yang diiktiraf antarabangsa seperti Analisis Bahaya Titik Kawalan Kritikal (HACCP) dan Pertubuhan Antarabangsa bagi Standard (ISO 2200)
Bagi penulis,hasil kajian yang dibuat dan perbandingan dengan MS1500, MS1900, IS02001 , MS1480, standard ini sebenarnya sudah cukup dan merangkumi ke empat-empat standard yang penulis bandingkan,erti kata lain standard ini sudah cukup lengkap bagi mewujudkan system pengurusan yang islamik dan halal bagi industry yang terlibat.
Walaubagaimanapun, terdapat kekurangan yang boleh diperbaiki, InsyaAllah selepas ini jika ada kesempatan penulis akan memaparkan analisa standard ini pada penulisan yang lain.
Apa pun tahniah kepada Malaysia, namun bagi penulis satu kemusykilan ialah.. siapa yang akan bertindak sebagai certification body? Maklumat yang penulis dapat daripada akhbar mengatakan TUV Rheinland akan bertindak sebagai badan persijilan untuk standard halal ini, siapa mereka?kenapa bukan JAKIM? Alasan yang penulis dapat daripada sumber yang boleh dipercayai ialah JAKIM TIADA kepakaran,benarkah JAKIM?
Alhamdulillah Malaysia telah melangkah setapak lagi kehadapan apabila Perdana Menteri Malaysia telah melancarkan standard halal terbaru yang menyentuh aspek logistic dan pergudangan. Dengan hadirnya standard halal terbaru ini (selepas ini akan disebut sebagai Halal-TAP) akan melengkapkan sistem rangkaian pengedaran makanan halal yang mana sebelum ini mana-mana pemain industry logistic,pergudangan dan peruncitan (selepas ini akan disebut WLR) jika ingin mendapatkan sijil halal hanya berpandukan kepada standard MS1500:2009 yang mana standard ini hanya sesuai digunakan bagi industri pengeluaran makanan sahaja.
Di Malaysia, sekurang-kurangnya 3 buah syarikat yang telah mendapat persijilan halal iaitu Kontena Nasional (JAKIM), MISC (HDC/JAKIM) dan Cold Chain Network (Ci Certification) dan ketiga-tiga syarikat ini sepanjang pengetahuan penulis menggunakan garis panduan halal yang sedia ada beserta manual halal khas yang disediakan oleh JAKIM (sila betulkan jika maklumat tidak tepat)
Hadirnya Halal-TAP ,proses meng’halalkan’ industry W&L ini akan berkembang rancak dan hasilnya rantaian makanan halal yang lengkap akan wujud,bermulanya dari ladang/kilang ke tempat penyimpanan,pengedaran,peruncitan dan akhirnya selamat sampai ke pada tangan konsumer.
Standard MS2400:2010, berasaskan prinsip Halalan Toyyiban yang bukan saja memberi tumpuan kepada ciri halal tetapi juga bersih dan selamat bagi seluruh keperluan dalam rantaian proses pengangkutan, pergudangan sehinggalah kepada peruncitan.
Selain komponen Syariah, standard MS2400:2010 turut menggabungkan ciri standard dan prinsip pengurusan berkualiti yang diiktiraf antarabangsa seperti Analisis Bahaya Titik Kawalan Kritikal (HACCP) dan Pertubuhan Antarabangsa bagi Standard (ISO 2200)
Bagi penulis,hasil kajian yang dibuat dan perbandingan dengan MS1500, MS1900, IS02001 , MS1480, standard ini sebenarnya sudah cukup dan merangkumi ke empat-empat standard yang penulis bandingkan,erti kata lain standard ini sudah cukup lengkap bagi mewujudkan system pengurusan yang islamik dan halal bagi industry yang terlibat.
Walaubagaimanapun, terdapat kekurangan yang boleh diperbaiki, InsyaAllah selepas ini jika ada kesempatan penulis akan memaparkan analisa standard ini pada penulisan yang lain.
Apa pun tahniah kepada Malaysia, namun bagi penulis satu kemusykilan ialah.. siapa yang akan bertindak sebagai certification body? Maklumat yang penulis dapat daripada akhbar mengatakan TUV Rheinland akan bertindak sebagai badan persijilan untuk standard halal ini, siapa mereka?kenapa bukan JAKIM? Alasan yang penulis dapat daripada sumber yang boleh dipercayai ialah JAKIM TIADA kepakaran,benarkah JAKIM?
Friday, June 11, 2010
Pernahkah anda mendengar perkataan Kosher?
Pernahkah anda mendengar perkataan Kosher?Tahukah anda apa itu Kosher? Dan pernahkah anda melihat logo kosher di label makanan yang anda beli? Kosher, kashrut, atau kasher menurut kacamata Yahudi merupakan makanan dan haiwan yang boleh dimakan. Sedangkan lawannya yang tidak boleh dimakan disebut trefa atau trayfah. Kedua istilah itu mirip dengan halal dan haram bagi umat Islam.
Pada kenyataannya memang ada hal-hal yang sama antara kedua pengertian tersebut. Kosher tidak menghendaki adanya unsur babi dalam makanan dan minuman. Selain itu haiwan harus disembelih dengan menggunakan pisau tajam dan tidak boleh dimatikan dengan cara dipukul, dipelintir, atau diterkam binatang buas.
Disebabkan pengertian dan cara yang sama, yahudi mengatakan bahawa Kosher boleh dimakan oleh umat islam, namun pada hakikatnya adalah berbeza.
Tidak serupa dan tidak sama.Meskipun ada kemiripan antara halal dan kosher, sebenarnya keduanya adalah berbeza. Ada barang haram yang termasuk didalam kategori kosher, dan sebaliknya ada juga makanan halal yang masuk dalam kategori treyfah.
Contoh makanan dan minuman yang masuk dalam kategori kosher tetapi tidak halal adalah minuman anggur (wine). Juga semua jenis gelatin (tanpa memandang terbuat dari binatang yang disembelih atau tidak dan semua jenis keju (tanpa melihat cara dan proses pembuatannya).
Perbezaan tersebut menyebabkan implikasi yang sangat luas dalam konteks makanan halal. Produk-produk yang mengandung gelatin boleh sahaja dianggap sebagai makanan kosher. Demikian juga minuman yang mengandung alkohol seperti wine, yang oleh ajaran Islam jelas-jelas haram walaupun dengan kadar yang sikit,berdasarkan kaedah fiqhiyyah “apa yang banyaknya haram,sedikit pun haram” . Namun di kalangan Yahudi masih diperbolehkan dengan jumlah tertentu.
Selain itu, ada juga makanan yang halal dan thayib menurut Islam, tetapi tidak kosher menurut Yahudi. Contohnya seperti, ikan yang tidak bersirip atau bersisik, kerang, dan tidak boleh makan daging bersama susu kecuali waktu makannya terpisah. Selain itu potongan-potongan daging tertentu, meskipun dari hewan yang halal, juga dianggap tidak kosher.
Dari penjelasan-penjelasan di atas, halal jelas tidaklah sama dengan kosher. Demikian juga haram tidak sama dengan treyfah. Keduanya memiliki dasar dan perlaksanaan yang berbeza.
Yahudi berusaha mempromosikan Kosher ke seluruh dunia dan menyatakan ia adalah yang terbaik berbanding halal,maka dengan itu umat islam tidak perlu ragu-ragu mengenai kosher, Namun pada hakikatnya ini merupakan salah satu cara untuk yahudi menghancurkan umat islam, ingatlah bahawasanya yahudi berusaha untuk menghancurkan islam sepertimana firman Allah taala yang bermaksudnya : Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya pertunjuk Allah (Ugama Islam) itulah pertunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.
Pada kenyataannya memang ada hal-hal yang sama antara kedua pengertian tersebut. Kosher tidak menghendaki adanya unsur babi dalam makanan dan minuman. Selain itu haiwan harus disembelih dengan menggunakan pisau tajam dan tidak boleh dimatikan dengan cara dipukul, dipelintir, atau diterkam binatang buas.
Disebabkan pengertian dan cara yang sama, yahudi mengatakan bahawa Kosher boleh dimakan oleh umat islam, namun pada hakikatnya adalah berbeza.
Tidak serupa dan tidak sama.Meskipun ada kemiripan antara halal dan kosher, sebenarnya keduanya adalah berbeza. Ada barang haram yang termasuk didalam kategori kosher, dan sebaliknya ada juga makanan halal yang masuk dalam kategori treyfah.
Contoh makanan dan minuman yang masuk dalam kategori kosher tetapi tidak halal adalah minuman anggur (wine). Juga semua jenis gelatin (tanpa memandang terbuat dari binatang yang disembelih atau tidak dan semua jenis keju (tanpa melihat cara dan proses pembuatannya).
Perbezaan tersebut menyebabkan implikasi yang sangat luas dalam konteks makanan halal. Produk-produk yang mengandung gelatin boleh sahaja dianggap sebagai makanan kosher. Demikian juga minuman yang mengandung alkohol seperti wine, yang oleh ajaran Islam jelas-jelas haram walaupun dengan kadar yang sikit,berdasarkan kaedah fiqhiyyah “apa yang banyaknya haram,sedikit pun haram” . Namun di kalangan Yahudi masih diperbolehkan dengan jumlah tertentu.
Selain itu, ada juga makanan yang halal dan thayib menurut Islam, tetapi tidak kosher menurut Yahudi. Contohnya seperti, ikan yang tidak bersirip atau bersisik, kerang, dan tidak boleh makan daging bersama susu kecuali waktu makannya terpisah. Selain itu potongan-potongan daging tertentu, meskipun dari hewan yang halal, juga dianggap tidak kosher.
Dari penjelasan-penjelasan di atas, halal jelas tidaklah sama dengan kosher. Demikian juga haram tidak sama dengan treyfah. Keduanya memiliki dasar dan perlaksanaan yang berbeza.
Yahudi berusaha mempromosikan Kosher ke seluruh dunia dan menyatakan ia adalah yang terbaik berbanding halal,maka dengan itu umat islam tidak perlu ragu-ragu mengenai kosher, Namun pada hakikatnya ini merupakan salah satu cara untuk yahudi menghancurkan umat islam, ingatlah bahawasanya yahudi berusaha untuk menghancurkan islam sepertimana firman Allah taala yang bermaksudnya : Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya pertunjuk Allah (Ugama Islam) itulah pertunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.
Wednesday, May 19, 2010
Summary Seminar Penerangan Fatwa Cuka Wain (Wine Vinegar)
Program: Seminar Penerangan Fatwa Cuka Wain (Wine Vinegar)
Date: 12th May 2010
Venue: Bilik Gerakan, Bangunan Annex, Dewan Undangan Negeri Selangor
Organizer: Jabatan Mufti Negeri Selangor
Speakers: Assoc. Prof. Dato’ Haji Mohd Mokhtar Bin Haji Shafii (UM)
Assoc. Prof. Dr. Zainal Bin Samicho (UiTM)
Introduction
Issue of the status of wine vinegar as flavoring was raised because during the process, there is stage of alcohol (wine) formation. The problem is, in what conditions the wine vinegar can categories as free from najs and what the opinion of Islam about the producing of wine vinegar using modern technology as a commercial business?
JAKIM Shariah Research Council Meeting 1991:
• The panel had decided that vinegar that undergoes controlled or adulteration fermentation process and the produce was being controlled by adding pure vinegar which is high quality are complies and permissible (harus) to Shariah Law
• Vinegar from German process using ethyl alcohol by directing it through beech wood that contain acid-forming bacteria which it the alcohol used was from distilled wine or other fermented fruit (spirit vinegar) are not permissible for consumption.
73rd Malaysia Fatwa Council Meeting on 4-6th April 2006
• It is unlawful (Haram) to use wine vinegar which is under processing or mixed with other substances (an adulteration). However, if the conversion from wine vinegar to vinegar happen naturally, so it is permissible (Halal)
Al-Quran al- Karim
“O ye who believe! Intoxicants and gambling, sacrificing to stones, and (divination by) arrows, are (all) abominations devised by Satan. Avoid such (abomination) that you may prosper”
(Sûrah al-Ma’idah: 91-92)
• Liquor (khamr) is defined in Islamic Law as any intoxicating drink that could affect the person’s mental coherence. It is forbidden by consensus of the Muslims
Al-Hadith
On the authority of Abu 'Abdullah al-Nu'man bin Bashir, radiyallahu 'anhu, who said: I heard the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, say:
"Truly, what is lawful is evident, and what is unlawful is evident, and in between the two are matters which are doubtful which many people do not know. He who guards against doubtful things keeps his religion and honor blameless, and he who indulges in doubtful things indulges in fact in unlawful things, just as a shepherd who pastures his flock round a preserve will soon pasture them in it. Beware, every king has a preserve, and the things Allah has declared unlawful are His preserves. Beware; in the body there is a flesh; if it is sound, the whole body is sound, and if it is corrupt, the whole bodies is corrupt, and behold, it is the heart."
[Al-Bukhari & Muslim]
Meanwhile, there are some says that wine vinegar are permissible because it already changes to vinegar and there is no clear evidence from Al-Quran and Al-Hadith about the status of vinegar; only the Hadith advice us to avoid something not clear.
Conclusion
• There were two opinions for wine vinegar status.
I. If the changes from alcohol to vinegar comes naturally it is permissible for consumption.
II. Wine vinegar that produce using adulteration method by mixed with other substance is not permissible.
• Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi (contemporary scholar) said there should have a new ijtihad or interpretation of wine vinegar that produce using adulteration method by mixed with other substance because there some views that it is permissible.
• Malaysia Fatwa Council also welcoming to all participant and expertise to give an opinion about this issue.
Date: 12th May 2010
Venue: Bilik Gerakan, Bangunan Annex, Dewan Undangan Negeri Selangor
Organizer: Jabatan Mufti Negeri Selangor
Speakers: Assoc. Prof. Dato’ Haji Mohd Mokhtar Bin Haji Shafii (UM)
Assoc. Prof. Dr. Zainal Bin Samicho (UiTM)
Introduction
Issue of the status of wine vinegar as flavoring was raised because during the process, there is stage of alcohol (wine) formation. The problem is, in what conditions the wine vinegar can categories as free from najs and what the opinion of Islam about the producing of wine vinegar using modern technology as a commercial business?
JAKIM Shariah Research Council Meeting 1991:
• The panel had decided that vinegar that undergoes controlled or adulteration fermentation process and the produce was being controlled by adding pure vinegar which is high quality are complies and permissible (harus) to Shariah Law
• Vinegar from German process using ethyl alcohol by directing it through beech wood that contain acid-forming bacteria which it the alcohol used was from distilled wine or other fermented fruit (spirit vinegar) are not permissible for consumption.
73rd Malaysia Fatwa Council Meeting on 4-6th April 2006
• It is unlawful (Haram) to use wine vinegar which is under processing or mixed with other substances (an adulteration). However, if the conversion from wine vinegar to vinegar happen naturally, so it is permissible (Halal)
Al-Quran al- Karim
“O ye who believe! Intoxicants and gambling, sacrificing to stones, and (divination by) arrows, are (all) abominations devised by Satan. Avoid such (abomination) that you may prosper”
(Sûrah al-Ma’idah: 91-92)
• Liquor (khamr) is defined in Islamic Law as any intoxicating drink that could affect the person’s mental coherence. It is forbidden by consensus of the Muslims
Al-Hadith
On the authority of Abu 'Abdullah al-Nu'man bin Bashir, radiyallahu 'anhu, who said: I heard the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, say:
"Truly, what is lawful is evident, and what is unlawful is evident, and in between the two are matters which are doubtful which many people do not know. He who guards against doubtful things keeps his religion and honor blameless, and he who indulges in doubtful things indulges in fact in unlawful things, just as a shepherd who pastures his flock round a preserve will soon pasture them in it. Beware, every king has a preserve, and the things Allah has declared unlawful are His preserves. Beware; in the body there is a flesh; if it is sound, the whole body is sound, and if it is corrupt, the whole bodies is corrupt, and behold, it is the heart."
[Al-Bukhari & Muslim]
Meanwhile, there are some says that wine vinegar are permissible because it already changes to vinegar and there is no clear evidence from Al-Quran and Al-Hadith about the status of vinegar; only the Hadith advice us to avoid something not clear.
Conclusion
• There were two opinions for wine vinegar status.
I. If the changes from alcohol to vinegar comes naturally it is permissible for consumption.
II. Wine vinegar that produce using adulteration method by mixed with other substance is not permissible.
• Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi (contemporary scholar) said there should have a new ijtihad or interpretation of wine vinegar that produce using adulteration method by mixed with other substance because there some views that it is permissible.
• Malaysia Fatwa Council also welcoming to all participant and expertise to give an opinion about this issue.
Label:
informasi
Subscribe to:
Posts (Atom)